במרכז העלילה המנופצת של טרמנאטור, זוג בובות – דמויות נאהבים – הכלואים ברכבת הרים סוריאליסטית המעוצבת כסירת דייגים. היא דוהרת בתוך לופ אל האינסוף, מתקדמת במהירות מצמררת, אך גם נותרת במקומה. בעולם הפראדוקסלי – מלאכותי הזה, נוצרים התנאים הטבעיים ביותר לויכוחים ודיונים על אהבה, זמן וקיום. התוצאה היא דיוקן של זהות שברירית הנודדת במערבולת זמן, תוך שהיא קורנת את אורו של עולם פואטי ומורבידי.
גרשוני מאתגר את גבולות התפיסה באמצעות מניפולציות של קנה מידה וסינתזת וידאו בזמן אמת. עבודותיו הוצגו במוסדות בולטים כמו מוזיאון תל אביב לאמנות, המרכז לאמנות עכשווית בתל אביב ובזירה הבינתחומית בירושלים. יצירתו מתעמקת בנושאים של זמן, זהות ומערכות יחסים אנושיות. התוצאה היא מופעים סוחפים ומעוררי מחשבה שמטשטשים את הגבול בין מציאות להפשטה.
אלכס דרול / Live Set
מופע מיוחד וחד פעמי בשם "שארית הביזה" – העוסק באוטופיה אמנותית בצל חורבן, וברגעי החסד הנותרים בהתפוררות מוסדית ושקיעתה של תרבות הנגד.
אלכס "דרול" יונוביץ' הוא נון-אמן, גולם חימר ונציג כת "רבחרבנעולם" האנטי רוחנית על פלנטת החלב רבתי. במסגרות פעילותו הענפה המתפרשת על יותר משני עשורים שימש בעבר כנקשן בהרכב הספקטרלי הבינלאומי "הייפריון" בהנהגת המנצחים יאנקו דומיטרסקו ואנה מריה-אברם ז"ל ובהרכב התת-פופ "ניקו טין". משנת 2008 הוא שותף בפלטפורמה הנודדת primate arena יחד עם ערן זקס, שם הם חוקרים את הקשר בין מתח וצליל לא מוזיקלי לתופעות סונוריות.
דרול מופיע בעיקר כמאלתר ובמסגרת זו "ניגן" ו "שר" בעשרות מסגרות ושיתופי פעולה בארץ ובעולם (הבולטים בהם פסטיבל sacrum profanum בפולין ו colour out of space בברייטון, אנגליה).
דרול משמש כעת כתוף נודד בצמד "אולטרה מדרובה" עם מיכל גולדשטיין וכקול הצל-עד של הרכב הדום/דת' "בורמוות".
פולחן הסתיו 24
מדי שנה אנו נוהגים להסתכל אל שמי הלילה ולגלות בהם נבואות, דימויים ובבואות לפולחן המתקרב. השמיים מלאים ביטויים מופלאים של תהליכי היצירה: עולמות שנכחדים בפיצוץ עז, שממנו מותכים דורות חדשים של חומרים ביקום, עננות שבהן גורי כוכבים מתפתחים, וכמובן חורים שחורים על סודותיהם והבטחתם הגותית.
השנה, המבט מעלה מגלה גשמים בליסטיים, ומעוף נחרץ של כלי המלחמה. את הכוכבים מסתירים עננים שחורים של ייאוש ופיח. אם רק יכולנו לחטא את העין מהפחד וחוסר האונים.
אך זהו זמן של אימה וקריסה של המילים. הדימויים כבר אנוסים והדמיון כמעט מנוטרל תחת ההסתגלות לאכזבה שאולי צופן העתיד. אין לנו מה להציע בתיאור נוסף של הכאב והדימום. לא ננסה להצדיק בדברי הפתיחה הללו את קיומו של הפסטיבל ולא נצהיר על "תפקידה החיוני של התרבות דווקא בתקופת מלחמה". להיפך, הפעולה האמנותית מתכווצת ומצטמררת מול הסבל.
אנו מפיקים את הפסטיבל מאותו הטעם שפורח החצב. אנו מנסים שלא להימעך בין האסקפיזם לאקטיביזם, אך מסכימים ללגום מהתמהיל המוזר של כאב ויופי, אלימות וחמלה.
בשעון הביולוגי של הזירה, הסתיו מביא איתו את הפולחן. כשהעולם בחוץ מתקרר, זהו הרגע לשוב מאירועי הקיץ בחזרה אל האינטימיות של האולמות. לעבור מהקיץ המסנוור אל החשיכה של הבמה. זהו מרכז הפעולה שלנו בזירה וזה הרגע בשנה להצית את הלהבה המטאפורית שתלווה אותנו בעונה הבאה.
הסתיו היא עונת דמדומים, והיא הולמת את העשייה בזירה: אמנות בינתחומית – אמנות דמדומים. הסתיו הוא גם הזמן שבו בתי הספר בעיר מתחילים את המחזור השנתי, וזוהי הזדמנות לצפות באמנות חיה שמספרת את קולו של הרגע, ולהתמלא ברוח מזימה עם תחילת הלימודים. אנו מזמינים אתכם לצפות בכמה אירועים במסגרת הפסטיבל, ולחוות את מהלכי הפולחן והתנועה המצטברת מערב לערב.
פולחן הסתיו 24 מציע חוויה מורכבת. הוא לא פסטיבל של עידוד או חגיגה. זהו פסטיבל של סופות עזות המבוצעות ע״י אמנים אינטנסיביים וטוטאליים. חלקם מפתחים ויוצרים את עבודותיהם מתוך התמודדות, חיכוך ומאבק – במציאות האישית והפנימית, הפוליטית, ההיסטורית. חלקם מתגוששים עם הציוויליזציה המערבית וניפוצי הזהות האופייניים לה. חלקם חותרים תחת התופעות בניסיון לתפוס לרגע רסיס של הנשגב.
הפסטיבל נוצר בתמיכת מועצת הפיס לאמנות ותרבות, משרד התרבות, קרן ירושלים ועירית ירושלים.
פטריארכיה – חיים בסגר נצחי Winter Family
בערב הנעילה בפולחן 2019 (The Gathering) אירחנו את Winter Family עם ההצגה חברון H2 והקונצרט של ההרכב המשפחתי. אז עוד לא ידענו שהמגפה בפתח, אך המושג סגר אינו חדש, והוא עמוק בתוכנו. עם הפואטיקה האפלה הזו שבה לפולחן משפחת החורף עם הצגת התיאטרון הדוקומנטרי הרביעית שלהם, בערב דאבל פיצ׳ר עצמי שבו ניגנו גם קונצרט.
במשך כמעט שנתיים, רות רוזנטל אספה בדיסקרטיות טקסטים ומונולוגים שנאמרו על ידי קסאבייר קלן במהלך חיי היומיום שלהם. טקסטים שרות הרגישה שהם במישרין או בעקיפין – מבוססים על מנגנונים פטריארכליים. סממניה של השליטה הגברית, כך נראה, נמצאים בכל מקום בחברה שלנו. הזיהוי שלהם עורר ברות כעס אינטואיטיבי שגרם לה לאסוף ולרשום את הטקסטים, ולאחר מכן היא ביקשה מקסאבייר לחזור עליהם ולהקליט אותם. הקלטות אלה הפכו לחומר הגלם של ההצגה הממוקמת בין מרחב תיעודי לאוטו פיקטיבי, ומתרכזת במשפחה שלהם. המנגנונים הללו מוצגים בצורה גולמית, מעין פעולה הפוכה ממופעי הלייב בתקופות הסגר במגפה.
בהמשך המופע, רות מציעה דרך שלישית. מרוחקת, פואטית, רדיקלית ומשועשעת המזכירה לנו את הדחיפות לצאת מהחזון הבינארי של אבותינו: "קטנותם של אנשים מייבשת את הדמיון, הורגת נשים ושורפת את האדמה". Winter Family לוקחת את המשפחה הגרעינית שלה כמקרה בוחן בניסיון לפרק את המנגנונים היומיומיים ואת הבנאליות של הפטריארכיה ולהציע לצופים להרגיש קתרזיס נשי. בתם, שרליי, תנסה לעזור להם בכלי הנשק של הדור שלה.
Winter Family בוחרת להתריס, לא רק את עקרונות השליטה הגברית, אלא גם תיאוריות ועקרונות מגדריים. המשפחה מטילה ספק בניכוס וביטול תרבותי, ומשאילה את הסלוגן של הפעילה הקווירית האפרו-אמריקאית המבריקה מרשה פ. ג'ונסון: "אין חופש לחלק מאיתנו, ללא שחרור לכולנו"
״Winter Family מוצאים את דרכם "לדבר על הפטריארכיה", ללא התעלות או ציניות, אלא על ידי תשומת לב לפרטים שהרבה נאורים ומתקדמים חושבים שנפטרו מהם, והודות למרכיבים הנחוצים לנתיב המפותל, הבלתי מנוצח בקלות, של השחרור מהכלא הזה שנכפה באופן תמידי על ידי הציוויליזציה שלנו.״
קאמי לואיס, פילוסופית
צרפתית ועברית, כתוביות בעברית
רעיון, מחקר, בימוי, עיצוב, טקסטים ומוסיקה: Winter Family (קסאבייר קלן ורות רוזנטל) דגימת המציאות: רות רוזנטל משתתפים: קסאבייר קלן, רות רוזנטל, שרליי קלן משתתפים נוספים: אדם שפלן, מעין לבינגר, נועה חלפי ורותם לוי ייעוץ דרמטורגי: קאמי לואיס תאורה: ג׳רמי קוזינייר תעופה: פרד סינטומר ניהול טכני Winter Family: ז'וליאן רושרו עיצוב סאונד: אן לורין תמנון: קורין פטיטפייר (מתוך "קראש פארק" של פיליפ קן) ייעוץ כוריאוגרפי: פאקו דצ׳ינה ייעוץ: יעל פרלמן, גליאן דז'אן, מארי לשנר ניהול הפקה: La Gestion des Spectacles / Les 2 Bureaux תודות: פיליפ קן ואלודי דוגה (סטודיו ויוריום) הפקה: Winter Family אימג'ים מתוך המופע: Alain Richard קופרודוקציה: MC93 – Scène National de Seine-Saint-Denis à Bobigny, Théâtre de Lorient – CDN, CDNO – CDN d'Orléans, Théâtre National Bretagne – Rennes, La Rose des Vents – Scène nationale Lille Métropole – Villeneuve d'Ascq et Next Arts Festival… מגורים: MC93 – Scène nationale Bobigny, Théâtre de Lorient – CDN, CDNO – CDN d'Orléans, Théâtre National Bretagne – Rennes, CCAM Vandoeuvre-lès-Nancy, Le Centquatre CDN Thionville-Grand Est, Centre National de la Danse – Pantin, Théâtre Cinema de Choisy-le-Roi, Théâtre de l'Aquarium – ABC La Chaux-de-Fonds
הפקת פולחן הסתיו: תרגום והפעלת כתוביות: לאה סטורה תאורה וניהול טכני: אייל ללי ביטון צ׳יף ריג: ניב גפני צ׳יף מאסקינג: דניאל גמליאלי פרופס וניהול הצגה: רותם לוי הפקה טכנית, פיתוח והפעלה: הזירה טק פואטרי תודות: נטליה רוזנטל, גיא שרף
קונצרט Winter Family
Winter Family הם רות רוזנטל וקסאבייר קלן. הם הכירו ביפו ב 2004 ומאז הם חיים רוב הזמן בפריס עם בתם שרליי, שמאז 2016 גם משתתפת בחלק ניכר מההופעות שלהם. Winter Family פיתחו עולם מחוספס, רווי ומינימליסטי שמשחק עם קודים ומוסכמות. תחילה עם הופעות המוסיקה שלהם ברחבי העולם, במועדונים, מוזיאונים ( Louvre, Palais de Tokyo, Art Basel) סקוואטים וכנסיות (St. Ann & the Holy Trinity Church, New York, St. Eustache Church, Paris, Church of the Dormition, Jerusalem) משנת 2012 הם גם יוצרים תיאטרון תיעודי שבמרכזו הצגות רדיקליות ושנויות במחלוקת שמעלות שאלות בוערות מבלי לספק תשובות תוך הצבת הקהל בעמדה מביכה ועוררות מוגברת. מופעי התיאטרון שלהם מופקים על ידי תיאטרון Vidy Lausanne, MC93, פסטיבל אביניון, התיאטרון הלאומי של בריטני (TNB) ועוד. הם שיתפו פעולה עם מספר רב של אמנים, כוריאוגרפים ויוצרי קולנוע, הלחינו פסקולים להפקות במה, קולנוע, נסיעה ברכבת ואפילו כמה פרסומות.
המוסיקה של Winter Family מתוארת כ׳דום סווינג׳, 'פופ לוויות' או 'ווירד ווייב'. היא דחוסה, רוויה, רגשית, פשוטה ואובססיבית. רות מדברת את הטקסטים שלה, מנגנת בתופים, מכונות ופעמונים. קסאבייר מנגן על עוגב, פסנתר, פיליקורדה, הרמוניום, סיטאר וסלסטה. שרליי מנגנת בחליל, מכונות ושירה. רות רוזנטל נולדה בחיפה וגדלה בירושלים. בוגרת בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים, היא הופיעה ועיצבה תאורה לפרוייקטים שונים במחול ותיאטרון בישראל. קסאבייר קלן גדל במקסוויל שבלוטרינגיה. זוכה פרס ראשון בפסנתר ומוסיקה קאמרית בקונסרבטוריון האזורי של נאנסי ובעל תואר שני בלימודי גיאוגרפיה פוליטית מהסורבון בפריס. הוא ניגן בס במספר להקות הארדקור. הדיסקוגרפיה של המשפחה כוללת את יצירת הרדיו ׳תסמונת ירושלים׳ שהוזמנה ע״י רדיו צרפת ב 2009, ואלבומים שפורסמו בין היתר בלייבלים Sub Rosa מבריסל, Alt.vinyl מניוקאסל, Ici d'Ailleurs מנאנסי, Psychic Mule ניו יורק. השנה הם הוציאו את אלבומם הרביעי On Beautiful Days.
״ווינטר פאמילי לא חוקרת את אי-ההגיון של העולם אלא את תחושת האין-עולם…" איינואה ז'אן קלמטס, מגזין Mouvement
״לשירים אופי של גאות ושפל, כשרגעי יופי צרוף של פוסט־רוק קאמרי, מזמורי, מתחלפים במפלי רעש תוקפני. “ווינטר פמילי" הם עולם בפני עצמו, עולם מהמם כמו שמורת טבע ובעת ובעונה אחת זר, מפחיד ותובעני כמו יער באישון לילה.״ אבי פיטשון. הארץ
סאונד: מרקו מילבסקי טומסין תאורה: אדם רוטבליט
תמי בן תור ללא כותרת, נובמבר 2024
באוקטובר 2023 תמי בן תור העלתה את עבודת הוידאו שלה Dear Hamas לחשבון האינסטגרם הפרטי שלה. תוך דקות היא קיבלה איומים על חייה וקללות אנטישמיות. היא פוטרה מעבודתה באוניברסיטת הנטר בניו יורק בה לימדה וידאו ופרפורמנס. מה שבעבר היה מתפתח אולי לדיון או אפילו ויכוח סוער על פעולה אמנותית, הפך לקמפיין של אלימות והכפשות אובססיבי ואנטישמי שנוהל ע״י קבוצות סטודנטים פסבדו פרו פלסטינים. ההתקפה התפשטה מבלוגים של אמנות בברוקלין ועד הטלוויזיה הלאומית של טורקיה. האירועים הללו הם חלק מפיצוץ מורסה שכבר מתבשלת הרבה זמן. אין זה מקרי שבוידאו Dear Hamas תמי חזתה, ימים ספורים לאחר אירועי ה 7 באוקטובר את עוצמת הרעל שתבעיר את הקמפוסים בחודשים הבאים. תמי עוסקת כבר שנים בביקורת על הפרוגרסיביות המוסרנית שמחלחלת לכל תחומי החיים ופועלת בשם הצדק והשוויון באוטומטיות ואופורטוניזם ששייך לפרופגנדות. חוויתה ותגובתה אל ציד המכשפות נגדה נעוצים עמוק בתוך המופע החדש שעלה בפולחן 2024.
תמי חיה ויוצרת בברוקלין, ניו יורק. היא משתמשת בספוקן וורד, פסקולים, תחפושות, מסיכות ופאות כדי ליצור את הדמויות שלה, אותן היא מגדירה כ״התגלמות היסטרית של הסביבה״. את הדמויות היא מופיעה בעבודות וידאו ובמופע חי. הביצוע הטוטאלי והמיומנות הייחודית שנדרשת בכל דמות, מטשטשים את גבולות הפעולה. אפשר לתהות אם תמי ״משחקת״, ״מגלמת״, או ״מתקשרת״ את הדמויות שלה, שהן פרשנות מוקצנת ומוגברת של ה״נורמלי״ (אשר בפני עצמו עובר הקצנה שיטתית). העבודה מורכבת מדימויים וטקסטים הנבנים לאט, מתוך הזדהות מוגזמת עם מצבי תודעה בעייתיים, אופנסיביים וגזעניים. כל דמות נוצרת כמו קולאז סוריאליסטי שבו מתקיימים יחד מצבי תודעה ונפש שבאופן ״נורמלי״ לא אמורים להתקיים יחד באישיות אחת. הסכיזופרניה הזאת מייצרת אנרגיה חדשה ואינטנסיבית.
תמי בן תור היא בוגרת של בית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים, ותואר שני באמנות מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק. בעשרים השנים האחרונות עבודותיה מוצגות בכל העולם בעיקר בהקשר של מוזיאון / גלריה / חללי תצוגה אלטרנטיביים. עבודתה היא חלק מפרוייקט גדול יותר ומשותף יחד עם הצייר והצלם מיקי כרמי. לצד תערוכות משותפות, השניים הוציאו את הספרים: “Disembodied Archetypes”, Regency Arts Press , 2008 “Archive”, Minerva Press, 2021.
תמי הציגה בין היתר ב: Moderna Museet, Stockholm; Atlanta Contemporary Art Center; Kunsthalle Winterthur; Cubitt, London; ZKM, Karlsruhe; Institute of Contemporary Art, Philadelphia; Biennale of Sydney; Manifesta 7; Mori Museum, Tokyo; MoCA, Los Angeles; Reina Sofia, Madrid; PERFORMA 05 and PERFORMA 07 Biennials, New York.
הזירה ותמי בן תור מבקשים להצהיר כי המופע אינו תקין פוליטית, ועלול להתפרש כפוגעני. המופע עשוי לכלול שפה ותוכן מיני, והתייחסות לא תקינה לזהות גזעית, לאומית ומגדרית.
יצירתה של תמי בן תור ובביצועה טקסט, וידאו, חלל: תמי בן תור מוסיקה מקורית: Intercontinental Zvukoprocessing/ Various artists 2001-2003: Chaos as shelter / History strikes back Penetrating Crankshaft / Some Bit Movements Modelo Para Armar/Zgaraamba DJ Sinichkin / Afterparty song הקלטות ארכיון נוספות: State Ural Russian Folk Choir, recording from early 1900s Pyatnitsky Choir live (video) ניהול טכני: ניב גפני הפעלה: עדן כהן הפקה טכנית: הזירה טק פואטרי
עברית ואנגלית ללא תרגום בתמיכת מועצת הפיס לאמנות ותרבות
מתח יעל וייס
המופע מתח בנוי כאורגניזם המתהווה ומפעיל מרחב שבו שלושה מימדים סבוכים וכרוכים יחד באופן שלא ניתן להפרדה; זהו טריו של גוף, מבט ואור.
במנגנון המשולש, הגוף נוכח כחומר וכדמות, המבט פועל באמצעות המצלמה המתבוננת על הגוף ועל המרחב בו הוא פועל, האור מאיר את הגוף כדי שהמצלמה תוכל להתבונן בו. שלושת מרכיבי היסוד הללו נספגים זה אל זה, מוכפלים ומשובטים בוידאו פידבק. זהו אלמנט יסוד במופע, הסוכם את סך המתחים אל עולם דימויים מיסתורי ואינטימי המיטלטל בין נצנוצי השואו ביז ובין נופים מופשטים ותודעתיים, בין התרבות ובין הוויה מטאפיסית. הזהות האנושית הנוכחת מתכנסת אל גבולות הגוף ונאגרת בו או שמתנפצת מתוכו ועוברת הפשטה עד שלא נותר זכר לגוף עצמו. במערכת התנאים הזאת, הגוף החי עובר סדרה של מסעות טרנספורמטיביים בביצועה הוירטואוזי של היוצרת יעל וייס. הגוף מתהווה כחומר, נפרק ומתרוקן, נטען ומתמלא מחדש בכוחות ובדימויים.
יצירתה של יעל וייס ובביצועה עיצוב, תכנות והפעלת תאורה: עדן דולב צילום חי: נבו רביבו ליווי אמנותי: עמית דרורי, ניר וידן מוסיקה מקורית: מורדי קליין עריכת סאונד ובניית חצובה: מרקו מילבסקי טומסין ניהול טכני: דניאל גמליאלי תפירה: ורדה וייס תודות: טל יחס, נאוה פרנקל, טל גלאון, ליאור חנה פיש, מעין לבינגר, נועה רמון, עדן כהן, מאיה לוי, ניר שאולוף, דנה זהבי, אביב סוטר, מנחם גולדברג, עידית סוסליק, רותם לוי.
העבודה החלה בבית הספר לתיאטרון חזותי, ופותחה בהפקת הזירה הבינתחומית. בתמיכת מועצת הפיס לאמנות ותרבות. בתמיכת טייץ – מחול ומחשבה.
טרמינאטור נמרוד אלכסנדר גרשוני
נמרוד אלכסנדר גרשוני חוזר לפולחן הסתיו עם בכורה חדשה. לאחר הנפילה האינסופית בעבודתו א – חור (נייט טו פורגט, פולחן הסתיו 2022), גרשוני מתמקם בעתיד דיסטופי קרוב, בו הוא ממשיך את העיסוק במצב האנושי, כפי שמתגלה בעודו תקוע בפעולה יחידה הנמתחת באופן אינסופי. השהיית הזמן ומתיחת הסיטואציה מעוררת את תחושת האלביתי – שאותה הוא חוקר בעבודותיו.
במרכז העלילה המנופצת של טרמינאטור, זוג בובות – דמויות נאהבים – הכלואים ברכבת הרים סוריאליסטית המעוצבת כסירת דייגים. היא דוהרת בתוך לופ אל האינסוף, מתקדמת במהירות מצמררת, אך גם נותרת במקומה. בעולם הפראדוקסלי – מלאכותי הזה, נוצרים התנאים הטבעיים ביותר לויכוחים ודיונים על אהבה, זמן וקיום. התוצאה היא דיוקן של זהות שברירית הנודדת במערבולת זמן, תוך שהיא קורנת את אורו של עולם פואטי ומורבידי.
נמרוד אלכסנדר גרשוני הוא אמן רב-תחומי המתמחה בפרפורמנס, וידאו ואמנות מיצב. בעבודתו הוא נע במרחב אודיו – ויזואלי. בחקירתו את תחושת האלביתי הוא משלב בין חוויות חיות למדיה מתווכת, מהן הוא רוקח עולם דימויים וסאונד מרהיב ואפל. גרשוני מאתגר את גבולות התפיסה באמצעות מניפולציות של קנה מידה וסינתזת וידאו בזמן אמת. עבודותיו הוצגו במוסדות בולטים כמו מוזיאון תל אביב לאמנות, המרכז לאמנות עכשווית בתל אביב ובזירה הבינתחומית בירושלים. יצירתו מתעמקת בנושאים של זמן, זהות ומערכות יחסים אנושיות. התוצאה היא מופעים סוחפים ומעוררי מחשבה שמטשטשים את הגבול בין מציאות להפשטה.
יצירתו של נמרוד אלכסנדר גרשוני פרפורמרים: נמרוד אלכסנדר גרשוני וליילה רוז ברי מוזיקות וסאונד מקוריים: נמרוד אלכסנדר גרשוני כתיבת השירים והטקסטים: נמרוד אלכסנדר גרשוני וליילה רוז ברי עריכת טקטסים: ליילה רוז ברי ונמרוד אלכסנדר גרשוני קולות: ליילה רוז ברי, נמרוד אלכסנדר גרשוני ויונתן עומר מזרחי. ליווי אמנותי: עמית דרורי ואייל ללי ביטון ניהול טכני: מרקו מילבסקי טומסין עיצוב אובייקטים: נמרוד אלכסנדר גרשוני, עמית דרורי ומרקו מילבסקי טומסין עיצוב תאורה: דנה טקץ׳ ייצור אובייקטים ומנגנונים: הזירה טק פואטרי
המופע נוצר בתמיכת מועצת הפיס לאמנות ותרבות שבדית, כתוביות בעברית
A Night to Process
צוות אקססיב הפקות הידועים גם בתור ואקלקונטקט, מזמינים חברים ושותפים לדרך להיוולד ביחד מתוך צוואר-בקבוק של חומרים שהתבשלו בארבע השנים האחרונות וכעת יוצאים לאור בזהות כפולה, בתור אלבום וסרט.
WACKELKONTAKT CHANGE THE PROCESS: THE ALBUM
ארבע שנים לאחר צאת אלבומם הראשון, ואקל מגיעים לזירה להופעת השקה של אלבומם השני ״CHANGE THE PROCESS״, הרואה אור בהוצאה משותפת של Orthodox Records (צרפת) ו-Jaune Orange (בלגיה).
האלבום, כמו גם המופע, הוא אוסף של יקומים מוסיקליים שונים בתכלית. האזנה לרצף היא הזמנה למסע בין תמונות מתחלפות, דרך צומת סכיזופרנית של השפעות והשראות שכל דרכיה מובילות למפגש עם פניה המתעוותות-והולכות של התודעה האנושית. כל זה מתרחש על רקע תפאורה מיתית-פנטסטית: יער כשפים שממנו נשאבות פנטזיות עתיקות ופרוטו-נרטיבים, מרחב לימינלי הטומן בחובו סכנות לא-נודעות אך גם מקלט מן העולם: מי שנכנסת ליער הזה חייבת לצאת אחרת. זהו סיפור ללא סוף או התחלה המשוטט בין סמלים לאלגוריות, בא והולך, חוצה דרך עולמות שבורים, מעבר לחלל ולזמן, רק כדי להישאר תלוי במצב של המתנה נצחית.
ב״Change the Process״ ואקלקונטקט מנווטים את הסאונד הכבד ועתיר-הרעש של אלבומם הראשון למחוזות מלודיים יותר. המוטציה החדשה הזו היא היבריד של דרון, אינדסטריאל ומטאל יחד עם נופי-צליל עגומים וקינות מלאות רגש. מקצבי-כלאיים בין תופים אקוסטיים לביטים מבוססי-דגימות, שירה אינטנסיבית, וערמות של דיסטורשיין מרכיבים חומר מוסיקלי המשייט על הציר הרגשי שבין נחמה לחרדה.
הטקסטים באלבום הם תרכובת של פסוקי מקרא ואירוניה עצמית, המבוצעת במגוון כמעט בלתי-אפשרי של צורות הגשה: לחישות, הצהרות, צעקות והתרסות נוטפות-רעל, לצד מנגינות מלאות-תקווה וסלסולים חזניים. תוספת חדשה לארסנל הסאונד של ואקל היא טריו כלי הקשת, שנשזר לאורך האלבום כמוטיב קולנועי המהדהד את ספקטרום הרגשות העולה מהשירים.
ואקלקונטקט הם אייל ללי ביטון, מרקו מילבסקי טומסין ותומר דמסקי. המופע בתמיכת מועצת הפיס לאמנות ותרבות המופע מכיל אורות מהבהבים ועוצמת קול חזקה. לא מומלץ לבעלי רגישות פוטוסנסיטיבית.
CHANGE THE PROCESS: THE MOVIE
ואקלקונטקט ממשיכים לפתח דרכים חדשות לתקשר עם הקהל, והפעם הם משחררים את האלבום לצד סרט קצר בן 35 דקות. CHANGE THE PROCESS היא פואמה אודיו-ויזואלית שצולמה בארבע מדינות שונות: שלגי היער השחור, חורש-העד במזרח בלגיה, המדבר האנדלוסי, ויער ירושלים השרוף. הסרט מבוסס על התרחשויות אמיתיות מתוך מסעה הרוחני של אחת ממשתתפות הסדנה Change the Process – Change the Outcome, שפתחה את פולחן הסתיו 2021, והוא תמצית השפה הנרטיבית החזותית והצלילית של ואקלקונטקט, המרסקת למקשה אחת דוקו-פיקשן הופך-קרביים, פסיכו-דרמה, מיתו-פואטיקה, וסימבוליזם דתי.
LARS SERGEL 'CATS’
היד הנעלמה של כל מה שלא פתור באמנות המחתרתית של ירושלים, א.ק.א לארס, מגיע לפולחן להעניק פיסה של מומחיות שלא תסולא בפז על מה שבין מטבוליזם, קפיטליזם ונרקיסיזם. הפעם הוא ישבור את רצף החלל והזמן עם הרצאה על איך לחיות עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית ולארגן את תופעות הלוואי שלה: מסע בין הפרעות אכילה לריפוי עצמי, או כפי שמעיד האמן, "the space where these vowels can only be prayed in".
לא בהריון
לא בהריון הוא הצמד הטרי והמבטיח של המוסיקאים, המפיקים, האספנים וההוגים איתמר שלמה כהן ורון שסקין. על המוסיקה שלהם הם מעידים שהיא ״שואפת לשים במרכז את האינטנסיביות והחלקים היותר מוזרים של המפגש בין מטאל, דאב ותרבות המועדונים.״ תהליך של יצירה אינטואיטיבית ושימוש בלתי-מתנצל ובלתי-מתפשר בדגימות של מוסיקה קיימת, מתחברים לרצף בלתי-אחיד של היפ-הופ ניסיוני, דראם אנד בייס ובלאק מטאל. לא בהריון עסוקים בשאלות בוערות על המהות הגברית ויישומו של דימוי הגבר החדש בחברה המערבית, ומנסים לתרגם את בשורתם לחוויה טרנספורמטיבית על רחבות הריקודים החשוכות של המציאות.
זמן לבן איתן חביב
זמן לבן הוא מיצב סאונד פרפורמטיבי, שבו האמן איתן חביב משתמש בלופים ארוכים של סלילים מגנטים – אותם הוא צד, מחלץ וממחזר מתוך קלטות שמע. הסליל שבמקור נע בתוך הקלטת יוצא מתוכה ומונע על גבי לוחות בעזרת מערך מיסבים. הסליל למעשה נפרש מחדש לאובייקטים מכושפים שאפשר לחשוב עליהם כציור, פסל, או אנימציה פיסית בחלל. זמן לבן עשוי בעדינות ותשומת לב הראויה לתוכן המיצב: תפיסת הצליל כחומר חולף וחמקמק, שקשה לנו לאחוז בו בזמן אמת. תכונה זו מייצרת מתח תמידי בין האירוע הצלילי לקיום הממשי שלו. הסליל המגנטי פועל במיצב כמו רצף גנום צלילי. בדר״כ הוא אגור ונסתר בתוך הקלטת. בזמן לבן אנו יכולים לחזות בכל מהלך התנועה של הסליל ולקשר בצורה ברורה בין האלמנט הצלילי – ומיקומו על הסליל. אנו יכולים לעקוב אחר מסעו של אלמנט צלילי במרחב, וכך העין המצטרפת אל האוזן והופכת לשותפה מהותית בחוויה. במובן מסוים, אנו יכולים לשמוע קו ולצפות בצליל. החומרים הצליליים לקוחים מתוך אוספים אבודים של קלטות אשר נזנחו עם השנים והגיעו אל האמן. את החומרים הוא מעבד ומקליט מחדש על הסליל. הנוף הצלילי שנוצר הוא נוסטלגי ואישי, בלוי ושחוק. הוא מקבל משמעויות חדשות עם פגעי הזמן. שירתו של "חסר השימוש".
איתן חביב הוא אמן רב תחומי העוסק בסאונד, מוסיקה ניסיונית, פיסול ומיצב. בעבודותיו הוא עוסק בפרקטיקות מוסיקליות הכוללות נגינה, הלחנה, עיצוב סאונד ותנועה, אותן הוא מפגיש עם רעיונות פלסטיים וחלליים של פיסול ומיצב. איתן מנגן, מופיע ויוצר מוסיקה באמצעות טייפים, הקלטות שטח, כלים אנלוגיים ומנגנונים מכאניים שונים שאת חלקם הוא מפתח ובונה בעצמו. מאז שסיים את לימודיו במחלקה למוסיקה חדשה בבית הספר מוסררה בירושלים, ולצד יצירתו האישית, הוא משתף פעולה עם אמנים רב תחומיים רבים, ביניהם איתמר מנדס פלור, אמיר מאיר, דב אור נר, קבוצת סלה מנקה, ד״ר יוני ניב ושירה מרק.
יצירתו של איתן חביב ליווי טכני: דניאל גמליאלי ומרקו מילבסקי טומסין פיתוח אלקטרוניקה וקוד: איתן מרדיקס הפרויקט פותח במסגרת התכנית למחקר אומנותי של בית הספר מוסררה והזירה הבינתחומית, 2022, בליוי תומר דמסקי.
ספארי – מסע לשמורת החיות הרובוטיות
יצירתו של עמית דרורי בגלריה החיה
התערוכה החיה ״ספארי: מסע אל שמורת החיות הרובוטיות״ מאת היוצר עמית דרורי מהווה הזדמנות נדירה להצטרף למסע מודרך בשמורת טבע מלאכותי שבמרכזו עשרות חיות – מכונות – רובוטים שנוצרו במשך שנים עבור מופעים שהציגו על במות רבות וחשובות בארץ ובעולם. בספארי נוצרת הזדמנות להתבונן מקרוב בכל פרט ופרט בגופן של החיות, ולהיחשף כיצד נבנו בדקדקנות אנטומית – ובמלאכת יד כמעט נכחדת – שמפיחה בהם חיים ומעניקה להם תנועה ומבע אנושי. הטבע החייתי־מכני של הפסלים הופך את הגלריה לסביבה מלאת דמיון ומשחקיות, כאשר גם האור והסאונד שעוטפים את הספארי מבוססים על רובוטים ותבניות מתוכנתות.
התערוכה היא תולדה של תהליך עבודה שהחל לפני כ 15 שנה, בה התחיל דרורי לפתח בשיתוף עם המעצב נועם דובר בובות של חיות רובוטיות עבור הצגה בשם ״סוואנה״. התהליך נמשך עם פיתוח ההצגה ״קופים״ בשיתוף עם האמן ומעצב התאורה עופר לאופר. החיות נבנו בעבודת יד דקדקנית שנמשכה מאות ואלפי שעות. המלאכה יוצרת קשר אינטימי מאד בין היוצר לאובייקט, שמטעין אותו במשמעות עמוקה. מנגנוני ההפעלה חשופים לצופה, ומעניקים כמו מבט אנטומי אל תוך גופן של החיות – מכונות: השרירים הם המנועים; המוח הוא הבקרים; הגידים, הורידים ומערכת העצבים מיוצגים באמצעות מערכת שלמה של חיווטים. הדבר מאפשר למבט לנוע, ואף לרצד בין המכונה לחיה, בין הטבעי למלאכותי ולהיסחף אחר קסמו של היקום המסתורי והאינטימי שדרורי ושותפיו חושפים בפנינו.
בסוף המסע תתקיים סדנה שפיתח האמן ובה הילדים יוכלו להתנסות ביצירת חיות מכניות פרי דמיונם. ההשתתפות בסדנה ברכישת כרטיס נפרד.לא ניתן לרכוש כרטיס לסדנה ללא סיור. (אך ניתן לרכוש כרטיס לסיור ללא סדנה)
לרכישת כרטיסים לחצו כאן
כתובת: רחוב מנורה 3, ירושלים (כניסה מרחבת ז'ראר בכר)
התערוכה מתאימה מגיל 5 ועד 105, התשלום מגיל שנתיים, לא תתאפשר כניסה עם עגלות לתערוכה (ניתן להשאיר עגלות בכניסה)
הפרויקט עולה במסגרת סדרתרבות במימונה של קרן מנדל ובניהולה של הקרן לירושלים. התערוכה פותחה והופקה ע״י הזירה הבינתחומית עבור מובי: מוזיאוני בת ים והוצגה לראשונה בקיץ 2023
ארבעה ירחים
בתצפיותיו של גלילאו גליליי אל עבר התיאטרון הקוסמי, אי שם בתחילת המאה ה-17, חזה המדען בשלושה ירחים שטים בקרבת כוכב הלכת צדק. רק לאחר מכן הופיע גם ירח רביעי, שהיה נסתר. דרך עדשת הטלסקופ ששכלל, הבחין בתנועתם של הירחים, נעלמים ומתגלים, כל אחד במסלול משלו מסביב לפלנטה הרחוקה. המופע השמימי שזיהה שינה באופן רדיקלי את התפיסה בנוגע למקומו של האדם ביקום. הוא הוביל להוכחת המודל הקופרניקאי, לפיו כדור הארץ אינו מרכז העולם אלא חלק קטן ממערכת גדולה שנעה מסביב לשמש.
התערוכה "ארבעה ירחים" מסכמת את פרויקט החממה, במסגרתו הוזמנו ארבעה אמנים – תמר הרפז, אנה ווילד, עופר לאופר, מרב סבירסקי – לערוך ניסויים חומריים ורעיוניים בין חללי הזירה: לבנות ולשכלל מנגנונים אמנותיים, לדמיין, לגלות ולחשוב מחדש את המרחב של במת התיאטרון. כל אחד מהפרויקטים עומד בפני עצמו, אך התהווה מתוך מערכת משותפת של חילופי ידע שהזירה מאפשרת ותוך הרחבת התפיסה הבינתחומית שלה.
במרכז כל אחת מהעבודות שפותחו בחממה עומדים היחסים שבין מופע לתופעה. המפגש עם חוקי הטבע, עם העולם וסודותיו, נוכח בעבודות דרך הפניית המבט אל מנגנונים מחוללי דימויים. חשיפת המכניזם הספקטקולרי במרחב המדומיין של התיאטרון ממקמת את הצופה במרווח שבין התבוננות לתובנה, ובחוויה הפלאית שיכולה להירקם בפער ביניהן. במתח החמקמק שבין הטלת הספק והשעייתו, עולה כמיהה אנושית לרגע קולקטיבי של חסד.
כמו בתצפיתו הראשונה של גליליי, בחזיון הנוכחי בזירה מתגלים רק שלושה מתוך ארבעת הירחים של החממה. דימוי התערוכה, העוקב אחרי מופעי הירח, לקוח מעבודה מוקדמת של מרב סבירסקי, שותפתנו למסע. המהלך שפיתחה בחממה נעצר בשבעה באוקטובר ומחקרה פסק בבת אחת. אנו מייחלים לרגע שבו תוכל לחדש את מבטה אל תופעות הטבע, אל האמנות, ולהסתנכרן עם התנועה שהחלה בחממה לפני כשנה.
****
התערוכה "ארבעה ירחים" נוצרה במסגרת חממות פיס לאמנות ביוזמת מועצת הפיס לתרבות ולאמנות.
בראש ובראשונה, אנה ווילד היא אמנית של מילים. היא מתעניינת בקשרים שבין שפה למשמעות, ומספרת סיפורים מן העבר הנשכח ומן העתיד הלא ידוע. עבודותיה עוסקות בצורות שונות של למידה וידע ומופיעות כטקסט, כאובייקט או כאירוע. הן מיתולוגיות שנעות בדרכים עקלקלות אל ההווה, בו ווילד מראה כיצד ניתן לברוא עולמות יש מאין, ואת הכל מתוך הכלום. תהליכי היצירה שלה נובעים מתוך מחקר יסודי ופרוע, שנאסף ומתגלם בפעולה פרפורמטיבית, בה העברת הידע לובשת צורה אמנותית פלאית של דמיון משותף.
עבודתה החדשה, שמעתי את זה בגפנים, עוסקת ברגע של התגלות. באחד משיטוטיו של משה בארץ מִדְיָן, מתגלה בפניו חזיון: סנה בוער, שאיננו נשרף, ומתוכו בוקע קול אלוהי. זה הרגע בו משה הופך לרבנו, וגם נקודת הפתיחה לסיפור הגאולה של עם שלם. בעבודתה של ווילד, הסנה הבוער הוא יעד במסע, אליו ניתן להגיע דרך התמסרות למימד הניסי, המבקש מאיתנו להאמין.
מתוך אפלת היומיום וחשכת המציאות, ווילד יוצרת תחבולות הנבראות מתוך מילים וצלילים, שכל כולן מתקיימות בריק השחור של התיאטרון. קולות חסרי גוף נשמעים ברחבי החלל, ובוראים בו סביבות, פעולות וסצינות. באמצעות הפשטת האלמנטים החזותיים של הבמה, ומתוך ויתור על מה שנראה, מתפנה מקום לדימוי הלא־חזותי שנוצר בשפה ומתאפשר סיפור של אמונה ודמיון. במקום מסוים במדבר, בשעה מסוימת ביום, השמש נמצאת מאחורי ההר ומאירה מסביב לסלע. שם אפשר להאמין שהסנה בוער, מעבר לאופק האירועים.
התיאטרון החשוך הוא מרחב של תודעה בו הגוף נטמע ברוח והממשי במדומיין. פה הקהל מתאסף לרגע משותף של התגלות, ומוזמן להגיד כן: כן לכאילו, כן לפלא. כן להיות יחד.
חור בלחי
המיצבים של תמר הרפז פועלים כזירות מוצפנות ומנופצות, כחידות שהרמזים לפתרונן מפוזרים בחלל. הם תובעים את נוכחות הצופה וערנותו, את מבטו ותנועתו כחוקר מז"פ האוסף ממצאים שיכולים להתגלות או לחמוק בהיסט קטן של זווית המבט או תנועת הגוף. התעלומות בנויות מחפצים יומיומיים השתולים בתוך מארג של מנגנונים אופטיים וקינטיים, דרכם הם משתקפים, משועתקים, לעיתים נשמעים. הצופים מהלכים במתח שבין הנוכחות הפיזית של האובייקט לבין בבואתו, עדים, אך לא תמיד מודעים, למניפולציה החשופה שפועלת, ומבנה את המבוך הסיפורי שנרקם.
העבודות של הרפז מושתתות על מנגנונים אנלוגיים, אך מתריסות אל עבר העידן הדיגיטלי בו הן מתקיימות. הן מעלות שאלות על ההוויה בזמן הזה, על החמקמקות של תפיסת המציאות, והאפשרות לנסח אמיתות ברות אחיזה בעולם שמשתקף דרך מסכים וסימולקרות.
ההצבות המדודות, שהן מלאכת מחשבת של יחסים בין חומרים, נולדות מתוך תהליכי עבודה כאוטיים שמתחילים באיסוף שלל רפרנסים: החל מקולנוע קלאסי ואיזוטרי, דרך ההיסטוריה של המדעים, וכלה באירועים אקטואליים וחוויות אישיות. אלה עוברים אל הסטודיו, בו הרפז עורכת מיני ניסויים פרועים של הפעלת כוחות פיזיקליים על חומרים שונים. מתוכם, היא מזקקת את המנגנונים והדימויים הספציפיים שיכוננו את התצרף של כל עבודה ועבודה.
חור בלחי מוצגת בחשכת אולם 1 של תיאטרון הזירה, אולם שבין לבין המופעים המתקיימים בו משמש מחסן וסדנה. הרפז משמרת את השימושים השונים של החלל, וההצבה מופיעה לצד שאריות של תפאורות ומשטחי עבודה מאוחסנים. את החושך מפלחות אלומות אור שמוקרנות על לוחות זכוכית צבעוניות, פסאדות מנצנצות שמפגש האור עמן מחלץ מהן את זוהרן המבהיק. בד בבד, האור חושף מערך השתקפויות שדרכן מבליחים אחורי הקלעים של החזקת הפסאדה. כמו בחדר־ניתוח של פלסטיקאי סדיסט, מתגלה המאמץ לאחות את שברי הפנים, להסתיר ולהחליק את הטראומה. האור פוער את שבריריות החזית ומגלה את האלימות והאימה הכרוכים בשימור מראית־עין של אחדות.
2 RETREATMENT – לפני ולפנים
אירוע שני בסדרת אירועים השתתפותיים של התכנסות אישית וקולקטיבית בהובלת השמאן האורבני, הקואוצ'ר והאלטר-אגו I.G, דמות בדיונית שיצר האמן איציק ג'ולי. במהלך בן ארבעה חלקים המורכב מעבודת סאונד, דמיון מודרך, סטוריטלינג ומיצב ווידאו, צולל ג'ולי באמצעות I.G אל תרבות הריטריטים והחיפוש אחר הגשמה עצמית והרחבה תודעתית בעידן הנוכחי. הוא יוצר מפגש של החושי, האישי, המדומיין והנסתר: פעולה המזמינה לעוררות פנימית והתנסות חווייתית פעילה.
לפני ולפנים היא ניסיון לכונן ״ריטריט אורבני״ תוך בחינת התיאטרון כמרחב טרנספורמטיבי בהשראת הגותו של I.G. השמאן המסתורי טובע את המושג ״קוסמו-פליטות״: הוויה אנושית עכשווית שהיא הימצאות בנתק מסביבת המחייה. הקוסמו-פליטים הם אינדיבידואלים המשייטים בעולם במצב של פליטות תמידית, עסוקים בניסיונות להתחבר לדבר-מה נכסף. היצירה מזמינה התכווננות אל הפרא העכשווי, המשתמש במכונות הקידמה כדי לחוות חושיוּת עודפת, והתמסרות לאקו-סיסטם רחב המשלב אדם, טבע וטכנולוגיה.
איציק ג'ולי הוא יוצר רב תחומי, דרמטורג ומנהל אמנותי. בימים אלה מנהל אמנותית את קבוצת התיאטרון ״נוצר״. יוצר שותף בלהקת המחול יסמין גודר והדרמטורג של מרבית יצירות הלהקה. ניהל אמנותית את פסטיבל ישראל בין השנים 2014-2021, ואת אירועי ״הרמת מסך״ למחול בין השנים 2014-2016. ג׳ולי יסד וניהל אמנותית את ״מנוע חיפוש״, מרכז הכשרה ליצירה ומשחק. הקים ואצר את ״אופרציה״, ממשק בין אופרה לאמנות עכשווית במרכז תרבות מנדל. יזם ואצר את ״חשוף בסטודיו״, רזידנסי לבכורות במחול. בין השנים 2021-2022 כיהן כאוצר שותף של פסטיבל Extremis בתיאטרון גארון בטולוז, צרפת.
האירוע כולל תנועה בין חללי התיאטרון והאזנה באמצעות אזניות אלחוטיות. תיתכן תאורה מסנוורת.
הפרויקט נוצר בתמיכת מועצת הפיס לתרבות ואמנות של מפעל הפיס ובתמיכת קרן ירושלים
פולחן הסתיו 2023
במשך שנה התכוננו לפולחן הסתיו 23, שאמור היה להתרחש בתחילת נובמבר.
הפסטיבל תוכנן להתקיים על פני כעשרה ימים שבהן בכורות ופרויקטים מקומיים ובינלאומיים שעליהם עמלנו במשך זמן רב. היום, זה נראה כתעתוע ששייך לעולם שאיננו עוד.
לא נכביר במילים אבל נשתף אתכן.ם שהתלבטנו במשך שבועות אם לקיים את גרסת המלחמה של הפסטיבל. אנו לא מרגישים שזהו רגע לחגיגה. ליבנו מדמם עם נפגעי המלחמה, קורבנות האלימות, וזעקתן הנואשת של משפחות החטופים. גרסת המלחמה של פולחן הסתיו 23 היא איננה חגיגה, אך היא חגיגית מאוד. הכנו פסטיבל חד וממוקד, מפגש אינטימי ואינטנסיבי שנותן במה לפרויקטים שתוכננו במקור, ושהרגשנו יחד עם האמנים שיש טעם ומשמעות לבצע אותם בנקודת הזמן הזאת.
זהו אוסף מדויק של פרויקטים אינטימיים, המיועדים לקבוצות קהל קטנות שמבקשות לצאת למסע אמנותי מחויב ואינטנסיבי, חומל ומעמיק.
הפולחן הוא פעולה מופעית ראשונה של הזירה בעולם החדש שנפרס בפנינו, ודרכו אנו מנסים להבין מחדש את מהותו של המפגש האנושי והפיסי. התיאטרון הוא תמיד מרחב אחר מהמציאות אך כרוך בה. הדלת פתוחה, ואנו מזמינים אתכם לנדוד איתנו אל עולמות של כאב ויופי, מחשבה ותשומת לב. מספר המקומות מוגבל ביותר, והכרטיסים בעלות של דמי הרשמה בלבד.
YMKA
את ערב הנעילה של פולחן הסתיו 2021 חתם הדואו YMKA עם היצירה Paticcasamuppāda.
היצירה נבנתה במשך כשעה ובהדרגה סיזיפית לשיאה. לאחר שהסתיימה ברגע חד נותרה דממה אינטנסיבית שבאזניים מסויימות היא עדיין מהדהדת. חיכינו בסבלנות לפרק השני בטרילוגיה, שיבוצע לראשונה בפולחן 23 – פסטיבל המלחמה. הביצוע החי של YMKA הוא אירוע טקסי שמבטיח מסע מסעיר מתוך התמסרות להאזנת עומק.
'זה שיוולד מחדש רק עוד פעם אחת׳, הוא מופע מוזיקה אינסטרומנטלי לתופים וסינתיסייזר מודולארי. המופע מהווה חלק שני מתוך הטרילוגיה paticcasamuppāda.
המונח paticcasamuppāda הוא מונח בפאלי שבא מהמסורת הבודהיסטית ומשמעותו היא ׳ההתהוות המותנית׳, מושג יסוד בתורה הבודהיסטית שאומר בפשטות שהכל תלוי בהכל, ושום דבר אינו קיים כשלעצמו. הדבר מתבטא בכל רפרוף של התודעה, בהבנה של כל אספקט של המציאות ובמהלך החיים והמוות של אדם, ומהווה תנאי הכרה יסודי לכל התפתחות רוחנית.
בפרק השני של הטרילוגיה, ׳זה שיוולד מחדש רק עוד פעם אחת׳, המבט על עולם התופעות החולפות עובר לגוף ראשון. זוהי אוטוביוגרפיית סאונד של דמות בדיונית בשם ׳סקדגמין׳, המתארת בזמן אמת את הגילגול האחד לפני אחרון שלה במרחבי הסמסרה (מעגל הלידה והמוות), בניסיונותיה להגיע לשחרור ולהשיל מעצמה שאריות אחרונות של תפיסת עצמיות לכידה, ניסיונות ששיאם במפגש עם הפרקטליות הנצחית של ׳הדרך׳.
המסע של סקדגמין מהווה בסיס רוחני לקומפוזיציה מוסיקלית אינסטרומנטלית. באמצעות סדרה של תמונות סאונד דינמיות שנולדות מתוך דיאלוג מוזיקלי בין אמיר וידין, תיפרש ביוגרפיה פנימית של התפתחות וחיפוש המסופרת באמצעות סאונד, קצב והיחסים ביניהם. הקומפוזיציה המוזיקלית מורכבת ממבנה של מערכות יחסים בין אלקטרוניקה ותופים, בעלות אספקטים קבועים וכתובים מראש מחד, ואספקטים פרומים שמשאירים מקום לחופש וללא נודע מאידך, כאשר כל שלב בסיפור הביוגרפי-רוחני של סקדגמין מהווה מוקד התבוננות והתכווננות משותפת המוביל את היצירה.
YMKA הוא דואו תופים-אלקטרוניקה ניסיוני שמשוטט בין עולמות של רוק פסיכדלי, אפרו גרוב, אימפרוביזציה חופשית, נויז ואינדסטריאל. הגרוב של התופים מתפתח בהדרגה מתוך האזנה לטקסטורות ולקווים המוסיקליים של הסינתיסייזר המודולארי, ומצד שני עיצוב הסאונד החשמלי נשען על מקצבי התופים. הסאונד נע בין סינתזה אנלוגית כבדה של גלי קול לבין שימוש בהקלטות של טקסט שמתפרק למרכיבי הסאונד הבסיסיים שלו ולאלמנטים הריתמיים מהם מורכבת שפה.
אנסמבל דראון עולם
בכל שנה אנו מסיימים את פסטיבל פולחן הסתיו באירוע שמתרכז במוזיקה וסאונד, ומהווה תהליך של זיקוק ופרימה של החוויה המצטברת של הפסטיבל. השנה, בגרסת המלחמה של הפסטיבל, אנו מזמינים אתכן.ם למסע משותף עם אנסמבל דראון עולם, מצהרי יום שישי ועד שעת השקיעה.
המסע יתחיל בביצוע היצירה ״דראון עולם 5 או המסע אל עֵבר…״ באולם 2 בזירה, ימשיך בהליכה שקטה על פארק המסילה עד למכולה – גלריית הסאונד הסודית של הזירה שבה מבוצעת היצירה ״התבוננות במיתר ארוך ודק״. ליד המכולה נבעיר גם את השמחה וגם את היגון, ונשתה תה חם.
״התבוננות במוסיקה למיתר ארוך ודק״:
בשמונה השנים האחרונות אנסמבל דראון עולם עוסק במוזיקה ומשך – והקשר ביניהם. המחקר הרעיוני – מוזיקלי הוביל את האנסמבל לתהליכי כתיבה ונגינה של מוזיקת דרון Drone Music לצד ניסויים מעמיקים בהבנת מקומו של המבצע ביצירה. דראון עולם כתבו וביצעו יצירות ארוכות מאוד שהגיעו לעשרות שעות. בפולחן הקודם (2022) החלו בביצוע גרסה מיוחדת של היצירה ״התבוננות במוסיקה למיתר ארוך ודק״.
היצירה מנוגנת ברצף כבר מעל שנה,24/7 בתוך מכולה שהוקדשה לפרויקט, ומופעלת על ידי אנרגיה סולארית. למעשה היצירה עצמאית לחלוטין ומתקיימת ללא מגע ישיר של יוצריה ומבצעיה.
לפני כשנתיים החל האנסמבל לחקור את האפשרות של יישום הפרקטיקות שלו בסביבות בטבע, ובתבניות נוף משתנות. זהו ניסיון להבין ולחקור את היחסים שבין קומפוזיציות מוזיקליות ארוכות מעשה ידי אדם, לבין הסביבה שכלל הצלילים הנשמעים בה הם כשלעצמם כמעין קומפוזיציה אינסופית.
וכך, הקלטות שטח ממדבר יהודה ויער עמינדב, הרי צפון יוון ומערב אוסטריה, נאספו כחלק מהעבודה, שכללה בעיקרה נגינה אקוסטית ואלקטרונית בשלל אזורים, שלכל אחד מאפיינים סונוריים משלו. אלה, כוללים את מיני החי המתגוררים בו כמו גם תוואי שטח וצמחיה שמפסלים תמונה אקוסטית ייחודית.
החיבור בין מוזיקת ה-drone האלקטרונית, המעבירה את מצב התודעה של המאזין/מבצע למצב של התכנסות וריכוז, לבין הנוף הצלילי, מכניס את המאזין והמבצע כאחד למצב של "האזנה עמוקה" לעולם. זהו מצב שבו המאזין מהדהד את העולם ומייצר קיום ארעי אחר של אדם-סביבה-עולם, קיום של היות עם העולם ולא מולו. ביצירה זו הנוף הצלילי, על שלל ההתרחשויות הלא צפויות בו, מהווה סוכן פעיל באיבוד העצמיות של המבצעים.